Kaiku24:n hoidontarpeen arviointiin yhdistetty digilääkäripalvelu on laadukas ja kustannustehokas ratkaisu, jolla pystytään hoitamaan huomattava osa potilaista jo ensikontaktin yhteydessä. Digilääkäripalvelu helpottaa lääkäripulaa ja mahdollistaa hyvinvointialueen omien resurssien keskittämisen niihin asiakkaisiin, joiden hoidontarve edellyttää terveyskeskuskäyntiä.
Ensilinjan osaaminen ja kyvykkyys nousevat arvoon, kun etsitään ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan resurssipulaan. Kaiku24:n johtava lääkäri Rita Arjonen tuntee hyvinvointialueiden resurssihaasteet ja tietää, miten esimerkiksi lääkäripulaa voidaan helpottaa ensilinjan tarkalla hoidontarpeen arviolla ja digilääkäripalveluilla.
“Meillä on hyvä kokemus ja osaaminen prosessin sujuvasta hoitamisesta. Digihoitajamme ensilinjassa tunnistavat luotettavasti, ketkä potilaat hoituvat konsultoimalla, ja ketkä kannattaa ohjata joko etävastaanotolle tai vastaanotolle”, hän sanoo ja jatkaa “Panostamme nopeaan ja laadukkaaseen palveluun, jota kehitetään koko ajan.”
Kaiku24:n digilääkäripalvelu sisältää kaksi perustoimintamallia: konsulttilääkärin ja etälääkärin. Konsulttilääkäri on aina hoitajien käytettävissä, mutta ei itse hoida tai ole yhteydessä potilaisiin. Etälääkäri puolestaan pitää etävastaanottoa, eli ottaa potilaita vastaan video- tai puhelinyhteydellä.
Kaiku24:n vaikuttavuusanalyysin perusteella konsulttilääkäriä hyödynnetään eniten esimerkiksi ylähengitystieinfektioihin sekä silmä- ja virtsatietulehduksiin liittyen. Myös reseptejä uusitaan paljon.
Konsulttilääkäripalvelu ei ole sidottu pelkästään Kaiku24:n tarjoamaan ensilinjaan, vaan palvelua voivat hyödyntää myös hyvinvointialueiden terveysasemat, joilla ei ole omaa lääkäriä paikalla. Yhteistyöstä on Arjosen mukaan saatu paljon positiivista palautetta. “Sairaanhoitajat ovat olleet tyytyväisiä Kaiku24:n konsulttilääkäriin, koska he saavat nopeasti lääkärin kiinni ja pystyvät hoitamaan potilaan asian kuntoon.”
Myös etälääkärin vastaanotoista on saatu erittäin hyviä tuloksia. “Lääkärin etävastaanotolle ohjatuista potilaista 82 % hoituu vastaanoton puitteissa eikä edellytä lähikäyntiä”, Arjonen antaa esimerkin.
Digilääkäripalvelutuotantoa ja vaikuttavuutta seurataan tarkasti ja läpinäkyvästi yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa. Datan perusteella palvelua kehitetään koko ajan paremmaksi.
“Olemme arvioineet kustannusvaikuttavuutta yhdessä hyvinvointialueiden kanssa, ja tulokset ovat olleet hyviä”, Arjonen sanoo. ”Etävastaanotto tuo noin 45 %:n säästön lähivastaanottoon nähden.” Kaiku24:n ensilinjaan tulevista yhteydenotoista 8,4 % hoidetaan konsulttilääkärin neuvonnalla tai etälääkärivastaanotolla. Määrällisesti puhutaan kymmenistä tuhansista suoritteista.
”Digilääkäripalvelulla voidaan hoitaa monenlaisia asioita heti ensilinjassa, kuten tavanomaisiin tauteihin liittyvät yhteydenotot, kysymykset tai reseptien uusiminen. Asiakkaat saavat nopeasti avun ilman terveysasemakäyntiä”, Arjonen listaa. Kaikkien yhteydenottojen syyt kirjataan tarkasti. Palvelun laatua kuvaa hyvin se, että Kaiku24:n lääkärien tekemien diagnoosien kirjausaste on yli 98 prosenttia
Kaiku24:ssä digimentorina työskentelevä Anni Hellgren kertoo, että ensilinjassa ollaan erityisen tyytyväisiä konsulttilääkärin hyvään saatavuuteen. “Ensilinjassa meillä on aina 1-2 lääkäriä saatavilla aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Asiat saadaan ratkaistua nopeasti ja joustavasti."
Tavallisesti konsultaatiopyyntö tehdään kirjallisesti, mutta tarvittaessa lääkäri on tavoitettavissa reaaliaikaisesti puhelimella. “Konsulttilääkäri on hyvä tuki esimerkiksi asiakkaan kiireellisyysarviossa, jos tilanteeseen liittyy jotain erityistä huomioitavaa”, Hellgren antaa esimerkin.
Konsulttilääkärin käyttö sujuvoittaa myös asiakaskokemusta. Hän voi esimerkiksi määrätä tarpeenmukaiset laboratoriokokeet otettavaksi jo ennen sovittua vastaanottoaikaa, jolloin asiakas välttyy ylimääräiseltä lääkärikäynniltä. Tai pidentää asiakkaan tarvitsemaa sairaslomaa tilanteissa, joissa hoitajan valtuudet eivät riitä. Konsulttilääkäri on nopea apua myös silloin, kun asiakkaalle kriittinen resepti, kuten astmalääke tai insuliiniresepti, on päässyt vanhentumaan.
“Saamme asiakkaan reseptin uusittua saman päivän aikana eikä hän joudu pulaan”, Hellgren sanoo. “Ensilinjassa tavoitteemme on tarjota mahdollisimman monelle asiakkaalle nopea ja täsmällinen apu. Tämä ei onnistuisi ilman konsulttilääkärin hyvää saatavuutta ja yhteistyötä”, hän kiittelee.
Kaiku24:llä työskentelee noin viitisenkymmentä lääkäriä, jotka on valittu tarkoin kriteerein.“Edellytämme lääkäreiltä hyvän suomen kielen taidon lisäksi vähintään kahden vuoden kokemusta perusterveydenhuollossa toimimisesta sekä vähintään vuoden kokemusta terveyskeskuksen lähityöstä“, Rita Arjonen täsmentää. “Myös ensilinjan asiantuntijoiden ammattitaitoa ja osaamista seurataan ja kehitetään jatkuvasti.”
Tämä artikkeli on julkaistu osana Kaiku24:n 2023 vuosikatsausta.