Skip to content
Kaiku24 viestintä17.6.2024 12:25:362 min read

Kaiku24 - matkalla timantiksi

Vuosi 2023 oli Kaiku24:ssä vaiherikas ja merkittävien kehitysaskelten aikaa. Hyvinvointi-alueiden toiminnan käynnistäminen ilmeni usealla tavalla, mutta pystyimme ylläpitämään toimivat ensilinjan palvelut ja kansalaisten pääsy sote-palveluihin jatkui tavoitteiden mukaisena.

Useampi hyvinvointialue on nyt toteuttanut perusterveydenhuollon ensilinjan palveluiden kokonaisulkoistuksen Kaiku24:lle. Malli luo selkeyttä kansalaisille puhelinnumeroiden määrän vähentyessä ja aukioloaikojen pidentyessä. Helppoutta luo, ettei asiakkaan itse tarvitse tietää, onko kyse kiireellistä hoitoa vaativasta asiasta vaan hoito ja palvelu määrittyvät digihoitajan tekemän hoidon tarpeen arvioinnin perusteella.

Keväällä 2023 riippumaton ulkopuolinen toimija toteutti analyysin palveluidemme henkilöstötarpeesta ja kustannussäästövaikutuksesta. Pystymme tuottamaan ensilinjan palveluita merkittävästi pienemmällä henkilöstömäärällä ja kustannustehokkaammin hyvinvointialueisiin verrattuna. Etä- ja digipalvelujen tuottaminen edellyttää sote-ammattilaisilta osin erilaista osaamisprofiilia kuin ns. kivijalkapalveluissa tehtävä hoitotyö.

Kaiku24:n toimitusjohtaja vaihtui vuoden 2023 aikana. Mikko Markkanen jätti tehtävän helmikuussa, Tiina Hirvi toimi väliaikaisena toimitusjohtajana ja Jutta Tikkanen aloitti roolissa elokuussa.

Kehittämistä ja kasvua

Tuottamamme palvelut ovat osa hyvinvointialueiden palvelu- ja hoitoprosesseja. Sujuvat toimintamallit Kaiku24:n ja hyvinvointialueiden ammattilaisten välillä luovat palvelun laatua, asiakaskokemusta ja vaikuttavuutta.

Teimme Suomen kestävän kasvun ohjelman mukaiset yhteiskehittämissopimukset Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson hyvinvointialueiden kanssa ja käynnistimme sen myötä uusia projekteja.

Yksi vuoden 2023 merkittävimmistä kehitysaskeleistamme oli etälääkäritoiminnan myönteinen kehittyminen ja sen vakiinnuttaminen osaksi yhtiön toimintaa. Data osoittaa etälääkäritoiminnan vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden. Myös pienempiä uudistuksia olemme pystyneet lanseeraamaan, esimerkiksi puhelinkontakteista siirrytään videovälitteiseen asiointiin yhä useammin.

Omatiimi, -hoitaja ja -lääkärimallit ovat kehittyneet jokaisella hyvinvointialueella. Pystymme hoidon jatkuvuuden turvaamiseksi toteuttamaan jokaisen hyvinvointialueen toimintamallia ja olemme valmiudessa muuttamaan omia toimintamalleja sen myötä, kun hyvinvointialueiden mallit kehittyvät edelleen. Vuoden 2023 aikana alkoi herätä keskustelua siitä, millaista asiakkaiden asiakassegmentaatiota palvelujen toteuttamisessa voitaisiin hyödyntää.

Vuoden lopulla saimme uudeksi asiakkaaksemme Satakunnan hyvinvointialueen, valmistelimme siirtymisen suoriteperusteiseen laskutukseen ja aloitimme Matkalla timantiksi -muutosmatkan, jonka mukainen muutoshallinta kohdistuu hyvinvointialueen ja Kaiku24:n yhdyspintaan, priorisoitujen muutosten toimeenpanon varmistamiseksi.

Olla hyvä työpaikka

Pystymme tuomaan sote-alalle lisää työvoimaa, kun työtä voi tehdä sellaisessakin tilanteessa, jossa läsnätyö kivijalkapalveluissa ei esimerkiksi fyysisistä syistä tai elämäntilanteesta johtuen onnistu. Ilolla voimme todeta, että muutamakin eläkeiän saavuttanut henkilö on aloittanut osa-aikaisessa työssä.

Omassa Kaiku24 Akatemiassamme olemme panostaneet perehdyttämiseen, koulutusten ja kertausten vuosikellon mukaiseen toteuttamiseen sekä henkilökohtaisiin kasvu- ja kehitysmahdollisuuksiin. Rekrytoinneissa näimme kiinnostuksen Kaiku24 kohtaan. Hyvä lähijohtaminen on iso osa työntekijöiden kokemaa työhyvinvointia, panostamme siihen jatkossakin.

Prosessit kehittyivät

Kun Kaiku24 perustettiin 2021 alussa, käynnistyi palvelutuotanto nopeasti. Startup-vaiheen jälkeen käytännöt ovat kehittyneet toiminnan luonnetta vastaavaksi. Vuonna 2023 oli meneillään useita prosessien tehostamiseen tähtääviä projekteja. Näistä voisi mainita esimerkiksi ylialueellisen toiminnan aloittamisen, suoriteperusteisen laskutuksen suunnittelemisen sekä talouden seurannan ja budjetoinnin kehittämisen. Tiedolla johtamista ja palvelukeskusjohtamista kehitämme korkealla prioriteetilla ja PowerBI-ympäristön avulla pystymme tuomaan hyvinvointialueille luotettavaa ja läpinäkyvää dataa toiminnastamme ja sen vaikuttavuudesta. Prosessien kehittäminen jatkuu edelleen.

Kiitämme hyvästä yhteistyöstä asiakkaitamme ja kumppaneitamme!

 

Tämä artikkeli on julkaistu osana Kaiku24:n 2023 vuosikatsausta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT