Skip to content

Kaiku24:n asiakaspalvelujärjestelmien tietosuojaseloste

Tietosuojaseloste

Viimeksi muokattu 1.7.2025

Tietosuoja on perusoikeutesi, joka turvaa yksityisyyttäsi. 25.5.2018 voimaan astunutta tietosuoja-asetusta sovelletaan henkilötietojen käsittelyyn, joka on osittain tai kokonaan automaattista.

Haluamme asiakkaidemme, yhteistyökumppaniemme ja kaikkien muiden kanssamme asioivien tietävän, miten käsittelemme henkilötietoja, kun vuorovaikutamme erilaisissa yhteyksissä digitaalisessa ja fyysisessä palveluympäristössä.

Tässä kuvaamme sinulle, miten käsittelemme henkilötietoja asiakaspuheluissa ja chat-tallenteissa.

Rekisterin pitäjä

Kaiku24 Oy
Väinö Valveen katu 4
53900 Lappeenranta
Y-tunnus: 3192900-7

Rekisterin vastuuhenkilö

Tiina Hirvi
tiina.hirvi@kaiku24.fi  

Rekisterin yhteyshenkilö

Jaana Luostarinen
jaana.luostarinen@kaiku24.fi

Tietosuojavastaava

Jaana Luostarinen
jaana.luostarinen@kaiku24.fi  

Mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään?

Kaiku24:ssä käsitellään luottamuksellisia potilas- ja asiakastietoja. Tiedot tallennetaan asiakasorganisaatioidemme eli hyvinvointi-alueiden omiin järjestelmiin, joita ovat esimerkiksi potilastietojärjestelmät, ajanvarausjärjestelmät ja digialustat / -sovellukset. Näiden järjestelmien asianmukaisesta tietoturvasta vastaavat järjestelmiä tuottavat yritykset ja hyvinvointialueet.

Kaiku24 Oy tallentaa vastaanotetut ja soitetut puhelut sekä tekstiviestit asiakaspalvelun ja turvallisuuden parantamiseksi. Tallen-teita voidaan kuunnella ja käytyjä tekstiviestikeskusteluita lukea keskusteluiden todentamiseksi sekä asiakaspalautteiden käsitte-lyn yhteydessä. Tallenteita ja keskusteluita voidaan hyödyntää myös asiakaspalvelun kehittämiseksi sekä palveluiden paranta-miseksi. Tallenteita ja keskusteluita ei luovuteta muihin käyttötarkoituksiin.

Kaiku24 Oy:ssä hoidon tarpeen arvioinnin tekemisen tukena käytettävän ohjelmiston rekisteritiedot tallennetaan. Ohjelmistoa käytetään hoidon tarpeen arvioinnin tekemisen tukena. Tallen-nettuja tietoja voidaan hyödyntää tiedolla johtamisessa ja pal-veluiden kehittämisessä ja parantamisessa.
Kaiku24 Oy tuottaa videokontaktit ja -vastaanotot hyvinvointialueiden järjestelmillä, joiden tiedoista vastaa rekisterinpitäjä eli hyvinvointialue.

Käytämme henkilötietoja myös asiakastyytyväisyyden ja -laadun mittaamistarkoituksessa.

Mikä on henkilötietojen käsittelyperuste?

Kaiku24 Oy tuottaa hyvinvointialueille palveluita, joihon kuuluu mm. asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi, hoidon-tarpeen ratkaisut, ajanvaraukset, neuvontapalvelut sekä etä-vastaanotot. Henkilötietoja käytetään asiakkaan tunnistamiseen, ajanvaraukseen ja asiakkaan asian, jota kontakti koskee, hoitamiseen. Henkilötietoja käytetään myös asiakkaan hoitoketjun tarkistuksessa, eli kun johonkin kontaktiin tulee tarve palata, sekä asiakastyytyväisyyden mittaamisessa. 

Mitä tietoja käsitellään?

Kaiku24 Oy:n palveluihin tulleista ja soitetuista puheluista ja tekstiviesteistä kerätään seuraavat tiedot:
•    Päivämäärä
•    Kellonaika
•    Puhelun kesto
•    Asiakkaan puhelinnumero 
•    Puhelun aikana käyty keskustelu äänitallenteena ja tekstiviestikeskustelu tekstinä

Hoidon tarpeen arvioinnin tekemisen tukena käytettävän ohjelmiston käytön yhteydessä kerätään seuraavat tiedot: 
•    Ikäjakauma
•    Sukupuoli
•    Oiresanat

Asiakastyytyväisyyskyselyssä kerätään seuraavat tiedot: 
•    Asiakkaan puhelinnumero

Miten tiedot saadaan?

Henkilötiedot saadaan asiakkaalta itseltään puheluista ja teksti-viesteistä Kaiku24 Oy:n palvelunumeroihin ja puheluista ja teksti-viesteistä asiakkaille päin. Tallentaminen alkaa puheluun tai tekstiviestiin vastaamisesta ja päättyy puhelun tai tekstiviestin lopettamiseen.
Hoidon tarpeen arvioinnin ohjelmiston tiedot rekisteröityvät hoitajan käyttäessä työkalua asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnin tekemisen tukena.

Luovutetaanko tai siirretäänkö tietoja?

Tietoja voidaan luovuttaa yrityksen konsolidointiryhmään kuulu-vien yritysten välillä sekä viranomaisille, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja salassapitosäännösten estämättä.

Siirretäänkö tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle?

Tietoja ei siirretä EU- tai ETA-alueen ulkopuolelle.

Kuinka kauan tietoja säilytetään?

Puhelu- ja tekstiviestikontaktien tietoja säilytetään kaksi vuotta. Lokitietojen säilytysajat ovat samat. Säilytysaikojen tullessa täyteen tiedot, lokitiedot mukaan lukien, hävitetään automaattisesti. 
Hoidon tarpeen arvioinnin työkalun tietokannan sessiotietoja säilytetään enintään yhden vuorokauden ajan. Tietokannan data varmuuskopioidaan kerran vuorokaudessa ja varmuuskopioita säilytetään 10 vuoden ajan. Palvelimet varmuuskopioidaan kerran vuorokaudessa. Päivittäiset palvelimien varmuuskopiot säilytetään kuukauden ajalta ja kuukausittaiset vuoden ajalta taaksepäin. Lokitietoja säilytetään 12 kuukautta. Säilytysaikojen tullessa täyteen tiedot, lokitiedot mukaan lukien, hävitetään automaattisesti. 

Miten tietoja suojataan?

Asiakaspuheluiden ja tekstiviestien tallennetietoihin pääsevät käsiksi ainoastaan nimetyt henkilöt, jotka ylläpitävät asiakaskontaktien hallinnassa käytettävää järjestelmää, sekä asiakaskontakteja hoitavat esihenkilöt. Kaikkia tietoja käsitellään luottamuk-sellisina, eikä niitä saa ilmaista muille kuin niitä työssään tarvitseville, joita sitoo salassapitovelvollisuus. 
Hoidon tarpeen arvioinnin ohjelmiston oirehaun tietoihin pääsevät käsiksi vain nimetyt henkilöt ja vain suojattujen yhteyksien kautta.  
Asiakaspalveluiden tallenteet sijaitsevat Kaiku24 Oy:n palvelun-tarjoajien suojatuissa ympäristöissä. Tallenteita säilytetään sopimuksen voimassaoloajan, jonka jälkeen ne tuhotaan automatisoidusti.

Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että rekisterinpitäjä oikaisee häntä koskevat epätarkat ja virheelliset henkilötiedot.
Rekisteröidyllä on myös oikeus saada puutteelliset henkilötiedot täydennettyä.
Rekisterinpitäjän on mahdollisuuksien mukaan ilmoitettava henkilötietojen oikaisemisesta jokaiselle vastaanottajalle, jolle henkilö-tietoja on luovutettu. Rekisterinpitäjän on ilmoitettava rekiste-röidylle näistä vastaanottajista, jos rekisteröity sitä pyytää.

13.1    Oikeus oikaista tietoja

Mikäli rekisteröity havaitsee tiedoissaan virheen tai puutteen, tulee rekisterinpitäjän korjata virhe viipymättä omasta tai asiakkaan aloitteesta. Kaiku24 tuottaa palveluita hyvinvointialueille, joten korjaus- / oikaisupyyntö tehdään rekisteröidyn hyvinvointi-alueelle heidän ohjeistuksensa mukaisesti. Hyvinvointialue toimit-taa korjaus- / oikaisupyynnön tarvittaessa Kaiku24:lle toteutetta-vaksi. 
Jos rekisteröity haluaa kuunnella häntä koskevan kontaktin tallenteen, tämä tapahtuu Kaiku24:n toimipisteessä tai muussa sovitussa paikassa. 

13.2    Oikeus poistaa tiedot

Yleisen tietosuoja-asetuksen perusteella rekisteröidyllä on oikeus tulla unohdetuksi eli vaatia itseään koskevien henkilötietojen poistamista. Poisto-oikeus koskettaa sellaisia henkilötietoja, joita käsittelemme esimerkiksi oikeutetun edun, joka perustuu asiakas-suhteeseen, tai rekisteröidyn antaman suostumuksen perusteella. 

13.3    Oikeus rajoittaa tietojen käsittelyä

Rekisteröidyllä on oikeus rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä siltä osin, kuin tietoja käsitellään oikeutetun edun, kuten asiakassuhteen perusteella.

13.4    Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen

Rekisteröidyllä on oikeus pyytää tietojensa siirtämistä järjestelmästä toiseen.

13.5    Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä

Rekisteröidyllä on oikeus vastustaa henkilötietojensa käsittelyä siltä osin, kuin tietoja käsitellään oikeutetun edun, kuten asiakas-suhteen perusteella.

13.6    Oikeus olla joutumatta automaattisen päätöksenteon kohteeksi

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia, että häntä koskevat päätökset tekee ihminen. Rekisteröidyllä on oikeus olla joutumatta sellaisen päätöksen kohteeksi, joka perustuu pelkästään automaattiseen käsittelyyn, kuten profilointiin, ja jolla on häntä koskevia oikeus-vaikutuksia tai joka vaikuttaa häneen vastaavalla tavalla merkittävästi.

13.7    Oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle

Tietosuoja-asetuksen mukaan jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos rekisteröity katsoo, että häntä koskevien henkilötietojen käsittelyssä rikotaan tietosuoja-asetusta.